Thursday, February 29, 2024

Προσοχή στην επίμονη ανεβασμένη πίεση μετά από άσκηση: Τι μπορεί να συμβαίνει

Κοινοποίηση

Αν και είναι φυσικό η αρτηριακή σας πίεση να είναι υψηλότερη μετά την άσκηση, η παρατεταμένη υπέρταση είναι αιτία ανησυχίας.

Η τακτική άσκηση είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να αποτρέψετε χρόνιες παθήσεις και να παραμείνετε ψυχικά και σωματικά υγιείς. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν έχετε λάβει διάγνωση υπέρτασης ή κινδυνεύετε να την αναπτύξετε.

Αλλά για όσους πάσχουν από υπέρταση, οι αυξήσεις της αρτηριακής πίεσης κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση μπορεί να προκαλούν ανησυχία.

Πώς η άσκηση επηρεάζει την αρτηριακή πίεση

Η άσκηση αυξάνει τις απαιτήσεις από την καρδιά και το καρδιαγγειακό σας σύστημα.

Οι μύες σας χρειάζονται οξυγόνο για να κινηθούν. Για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της άσκησης, η καρδιά σας πρέπει να αντλεί οξυγονωμένο αίμα πιο δυνατά και πιο γρήγορα, μετακινώντας το μέσω των αρτηριών και των φλεβών σας πιο γρήγορα και με δύναμη. Αυτό αυξάνει την αρτηριακή σας πίεση.

Με τον καιρό, καθώς η καρδιά σας ενδυναμώνεται, γίνεται πιο αποτελεσματική στην άντληση του αίματος. Αυτό μειώνει την αρτηριακή σας πίεση, ακόμη και όταν είστε σε κατάσταση ηρεμίας.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία, μια υγιής αρτηριακή πίεση ηρεμίας είναι χαμηλότερη από 120/80 mm Hg (ή αλλιώς 12/8 μεγάλη/μικρή πίεση).

  • Ο πρώτος αριθμός αντιπροσωπεύει τη συστολική αρτηριακή πίεση, δηλαδή την ποσότητα πίεσης στις αρτηρίες όταν χτυπά η καρδιά.
  • Ο δεύτερος αριθμός είναι η διαστολική αρτηριακή πίεση, δηλαδή το μέτρο της πίεσης στις αρτηρίες σας όταν η καρδιά γεμίζει με αίμα.

Συστολική πίεση

Η τυπική συστολική αρτηριακή πίεση κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι κάτω από 210 mm Hg για τους άνδρες και 190 mm Hg για τις γυναίκες. Περίπου το 90% των ανθρώπων εμπίπτουν σε αυτό το εύρος τιμών. Εάν είναι υψηλότερο από αυτό, μπορεί να αντιμετωπίζετε υπέρταση λόγω άσκησης (ΕΙΗ).

Διαστολική πίεση

Η άσκηση συνήθως επηρεάζει μόνο τη συστολική πίεση. Γενικά, η διαστολική πίεση παραμένει ίδια πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση. Εάν η άσκηση επηρεάζει και τη διαστολική αρτηριακή σας πίεση, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η αρτηριακή σας πίεση μπορεί να αυξηθεί στα 250/110 mm Hg κατά τη διάρκεια του πιο έντονου μέρους της προπόνησης. Οι ειδικοί συνιστούν να σταματήσετε την άσκηση εάν φτάσετε στα 250/115 mm Hg.

Τι είναι η υπέρταση που προκαλείται από την άσκηση (ΕΙΗ)

Σε υγιή άτομα που εκτελούν χαμηλής έως μέτριας έντασης ασκήσεις, η αρτηριακή πίεση αυξάνεται σταδιακά σε μια ανοδική καμπύλη καθώς αυξάνεται η ένταση της άσκησης. Στη συνέχεια μειώνεται σταδιακά με αντίστοιχο τρόπο. Στην περίπτωση EIH, η καμπύλη αυτή γίνεται υπερβολικά ανοδική και σχηματίζει μια αιχμή.

Σύμφωνα με μια ανασκόπηση του 2016, όταν η αρτηριακή σας πίεση σταθεροποιείται ξανά μετά την άσκηση, είναι συχνά χαμηλότερη από πριν. Αυτό το αποτέλεσμα μπορεί να διαρκέσει αρκετές ώρες. Αλλά αν έχετε EIH, η αρτηριακή σας πίεση παραμένει υψηλή μετά την άσκηση.

Οι γιατροί ορίζουν την EIH ως:

  • συστολική αρτηριακή πίεση πάνω από 190 mm Hg για τις γυναίκες και 210 mm Hg για τους άνδρες κατά τη διάρκεια της άσκησης
  • αρτηριακή πίεση σε ηρεμία μεγαλύτερη από 140/90 mm Hg μετά την άσκηση
askisi-gymnastikh-ypertash-piesi

Για πόσο χρόνο παραμένει αυξημένη η αρτηριακή πίεση μετά την άσκηση

Τα αμερικανικά Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) συνιστούν να περιμένετε τουλάχιστον 30 λεπτά μετά την άσκηση και να μείνετε σε φάση ηρεμίας για 5 λεπτά αμέσως πριν πάρετε μέτρηση πίεσης.

Αλλά μπορεί να χρειαστούν και ώρες μετά την άσκηση για να επιστρέψει η αρτηριακή σας πίεση στο κανονικό της επίπεδο.

Εάν η αρτηριακή σας πίεση εξακολουθεί να είναι υψηλή, αλλά όχι σε επίπεδο υπερτασικής κρίσης για περισσότερο από 2 ώρες μετά την άσκηση, απευθυνθείτε στον γιατρό σας.

Σε γενικές γραμμές, όσο καλύτερη είναι η φυσική σας κατάσταση, τόσο πιο γρήγορα η αρτηριακή σας πίεση θα επιστρέψει στο τυπικό της εύρος. Λάβετε υπόψη ότι η τυπική αρτηριακή πίεση διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Πότε η υψηλή αρτηριακή πίεση μετά την άσκηση είναι επείγουσα ανάγκη;

Σύμφωνα με την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία (AHA), μια υπερτασική κρίση συμβαίνει όταν η αρτηριακή σας πίεση εκτοξεύεται γρήγορα στα 180/120 mm Hg και πάνω και εμφανίζετε οποιοδήποτε από τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • πόνος στο στήθος
  • δυσκολία στην αναπνοή
  • δυσκολία στην ομιλία
  • πόνος στην πλάτη
  • αλλαγή στην όραση
  • μούδιασμα ή αδυναμία σε μέρος του σώματός σας

Εάν αντιμετωπίζετε κάποιο από τα παραπάνω, θα πρέπει να καλέσετε το 166!

Αλλά εάν η αρτηριακή σας πίεση είναι 180/120 mm Hg ή υψηλότερη και δεν αντιμετωπίζετε κανένα από αυτά τα συμπτώματα, η AHA συνιστά να περιμένετε 5 λεπτά και να ελέγξετε ξανά την αρτηριακή σας πίεση. Εάν δεν πέσει από μόνη της, καλέστε έναν γιατρό.

ΠΗΓΗ: onmed.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ

Ιδιωτικά Θεραπευτήρια

Heart Health Main

Γιατροί ΕΟΠΥΥ σε όλη την Ελλάδα

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΣ

@2023 – All Right Reserved. Designed and Developed by Diadromh

@ – diadromhgr@gmail.com

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?